Միայն Ադրբեջանի հետ «ռազմավարական գործարքն» էր պակաս
ՎերլուծությունՆախօրեին Նիկոլը ԱԺ-ում որոշակի փակագծեր բացեց, թե Ալիեւի հետ ինչի մասին էր այդպես ջերմ-ջերմ խոսում Կազանում՝ ԲՐԻԿՍ-ի գագաթաժողովի ժամանակ: Եվ այն կարգի էին տարվել զրույցով, որ անգամ Նիկոլը խոստովանեց, թե. «Մի փոքր էլ կոռեկտության խնդիր կար գոնե իմ կողմից, որովհետեւ մյուս լիդերները ելույթ էին ունենում, իսկ մենք մտքեր էինք փոխանակում, բայց շատ կարեւոր զրույց տեղի ունեցավ»:
ԻՆՉ ԲԱՑԱՀԱՅՏԵՑ ՆԻԿՈԼԸ
Թե ինչի մասին էր զրույցը, Փաշինյանը բացատրում է այսպես՝ Կազանում տեղի ունեցած կարեւոր իրադարձությունն այն էր, որ շատ նման է նրան, որ մենք տարածաշրջանային կոմունիկացիաների բացման հարցում կարող ենք ունենալ լուծում, որը, ըստ էության, կարող է հասցեագրել եւ փոխադարձ ու լիարժեքորեն լինել ընդունելի: Սրանով նա, ըստ էության, հաստատեց այն, ինչը պնդում ենք արդեն տեւական ժամանակ. հիմնական խնդիրը, որից կախված է մնացել «խաղաղության պայմանագիր» կոչվածը, հենց կոմունիկացիաների թեման է: Նիկոլը շարունակելով խոսքը, նաեւ ասաց. «Մենք խաղաղության պայմանագրի մնացած 2 հոդվածների վերաբերյալ մեր առաջարկները երեկ կամ նախորդ օրը փոխանցել ենք Ադրբեջանին»: Եվ սրանից էլ դժվար չէ հասկանալ, որ այս դեպքում էլ խոսքը հենց կոմունիկացիաների մասին է, այսինքն, որ չհամաձայնեցված կետերը հենց այդ ուղղվածությամբ են:
Իսկ ահա Միրզոյան Արոն իր հերթին մանրամասնեց, թե «Խաղաղության պայմանագրում» դեռեւս մնացել են 1-2 ձեւակերպումներ, հոդվածներ, որոնց շուրջ աշխատանքները շարունակվում են ավելի ինտենսիվ, ավելի կառուցողական մթնոլորտում, քան նախորդ շրջանում. «Ուզում եմ զգուշավոր լավատեսություն հայտնել, որ իսկապես շատ մոտ ենք նրան, որ կունենանք վերջնական համաձայնեցված խաղաղության պայմանագրի տեքստ»,– ասաց նա:
Այն, որ իրոք որոշակի ընթացք կա, հաստատում է նաեւ ադրբեջանական կողմը: Օրերս Ալիեւն էր խոսել այդ մասին: Նախօրեին նաեւ նրա օգնական Հիքմեթ Հաջիեւը հայտնեց, որ այս պահին` «Ադրբեջանի օրակարգի հիմնական թեման COP-29-ն է՝ մինչեւ նոյեմբերի վերջ»: Իսկ ահա դրանից հետո՝ «Դեկտեմբերից սկսած, Հայաստանի եւ Ադրբեջանի միջեւ նոր գործընթաց կսկսվի խաղաղության պայմանագրի տեքստի շուրջ բանակցությունների քննարկման եւ շարունակման վերաբերյալ… Վստահաբար, դեկտեմբերից սկսած, նոր գործընթաց է լինելու»:
Ահա այս իրավիճակի ֆոնին էլ մեկ էական հարց է առաջ գալիս: Խոսքը Հայաստանի ապագային վերաբերող կարեւորագույն հարցի մասին է: Այսինքն, եթե հիմնական թեման վերաբերում է կոմունիկացիաներին, որտեղ առաջնայինը Մեղրիի ճանապարհի հարցն է, ապա Հայաստանի համար այստեղ ամենագլխավորն այն է, թե ինչ տեսքով կարող է այդ վերագործարկումը տեղի ունենալ՝ որպես «Զանգեզուրի միջա՞նցք», թե՞ որպես կոմունիկացիա՝ այդ բառի ամենահիմնական իմաստով: Ասենք, դեպի Վրաստան տանող երկաթուղու կարգի: Առաջին տարբերակի դեպքում ամեն ինչ պարզ է՝ «Զանգեզուրի միջանցք» ասվածը նշանակում է ոչ թե նույնիսկ թուրք-ազերիական, այլ՝ թուրքական աշխարհաքաղաքական վերահսկողությունը, հաշվի առնելով, որ Ադրբեջանն այն տրամաչափի երկիրը չէ, որ ինքնուրույն աշխարհաքաղաքական հարցեր լուծի եւ հանդես է գալիս Թուրքիայի կցորդի դերում: Երկրորդ տարբերակի դեպքում նույն հարցն է. եթե անգամ Ադրբեջանն ի զորու չէ, առավել եւս՝ Հայաստանը, թեեւ սեփական տարածքում գտնվող, բայց իրենից գլոբալ կարեւոր գործոն ներկայացնող Մեղրիի գծի նկատմամբ աշխարհաքաղաքական վերահսկողություն իրականացնելու որեւէ ռեալ հնարավորություն չունի: Առավել եւս, ներկա խղճուկ վիճակում, երբ նիկոլյան խունտան երկիրը հասցրել է այն մակարդակի, որ անգամ Վրաստանի լիբերաստ նախագահն է հողային պահանջներ ներկայացնում: Այսինքն, վերագործարկման դեպքում ի՞նչ գլոբալ վերահսկողության տակ կգործի Մեղրիի գիծը:
ՆՈՐ ԱՎԱՆՏՅՈՒՐԱ
Այս երկու սցենարներից որո՞վ է հիմա առաջ գնում «խաղաղության պայմանագիր» կոչվածը՝ դրա կոմունիկացիոն բաղադրիչով հանդերձ, եղել եւ մնում է յոթ փակի տակ պահվող գաղտնիք: Ու հաշվի առնելով, որ այդ գործընթացն առաջ է տանում «ինչ ուզում, այն էլ քննարկում եմ» սկզբունքով գործող Նիկոլը, նաեւ, թե այդ սկզբունքը ինչ ահռելի փորձանքների մեջ է գցել Հայաստանը, ապա ներկա գերգաղտնիությունը գալիս է հուշելու, որ երկրի համար այս հերթական ճակատագրական հարցում եւս մեկ ինչ-որ ավանտյուրա է պատրաստվում: Առավել եւս, որ ԱԺ-ի նույն այդ նիստում Նիկոլը եւս մեկ խիստ մտահոգիչ հայտարարությամբ հանդես եկավ, թե՝ Ալիեւի հետ կազանյան այդ քննարկումներում ամենակարեւոր հատվածն այն է եղել, որ միտք է հնչել, որ Հայաստանն ու Արդբեջանը խաղաղ համակեցության եւ խաղաղ գոյակցության համար ունեն ոչ միայն խաղաղության պայմանագրի կամ այլ պայմանագրերի, այլեւ ռազմավարական գործարք կնքելու կարիք: «Ինքս ունեմ որոշակի պատկերացումներ այդ ռազմավարական գործարքի վերաբերյալ: Այդտեղ էլ մեծ հաշվով գաղտնիք չկա: Ըստ էության, ռազմավարական գործարքի վերաբերյալ մեր պատկերացումը հենվում է իրական Հայաստանի հայեցակարգի վրա…»:
Այն, որ Նիկոլի քարոզած «իրական Հայաստան» կոչվածը դեպի Հայաստանի վիլայեթացում տանող ուղիղ ճանապարհ է, քիչ չի խոսվել: Ամենաթարմ օրինակներից մեկը կարելի է համարել «Հայաստան» խմբակցության պատգամավոր Քրիստինե Վարդանյանի երեկվա հայտարարությունը. «Նիկո՛լ Փաշինյան…Դուք պարզապես Թուրքիային ու Ադրբեջանին մեր պրոտեկտորատ, մեր անվտանգության երաշխավոր սարքելը փաթեթավորել եք «իրական Հայաստան» անիրատեսական տերմինի ներքո»: Եվ հիմա, եթե արդեն բանը հասել է Ադրբեջանի հետ ինչ-որ «ռազմավարական գործարքների», այն էլ՝ այդ «իրական Հայաստանի» հենքով, ապա տպավորությունները գնալով ավելի ու ավելի մռայլ են դառնում:
«ԶԱՆԳԵԶՈՒՐԻ ՄԻՋԱ՞ՆՑՔ»
Ուրեմն, ի՞նչ պետք է սպասել այն «խաղաղության պայմանագրի» ներկա ընթացքից՝ դրան կպցրած «ռազմավարական գործարքով» հանդերձ: Այն, որ այդ պայմանավորվածությունները ձեռք բերվեցին Կազանում, դա դեռ հիմք չի տալիս ասել, թե դրանք ռուսական միջնորդությամբ են: Ընդհակառակը, Մոսկվան հատկապես վերջին ժամանակներս ցույց է տալիս, որ ինքն այս բանակցությունների մասնիկ չէ, դրանք Ալիեւ-Նիկոլ ձեւաչափով են: Այսինքն, ինչ էլ որ նրանք պայմանավորվեն, հենց այդ ձեւաչափի մեջ էլ պետք է պատկերացնել: Օրինակ կարելի է բերել Լավրովի վերջին հայտարարությունը. «Ի տարբերություն արեւմտյան կեղծ միջնորդների, մենք մեր գործընկերներին չենք դրդում հապճեպ խաղաղության պայմանագիր կնքել: Վաղաժամ խաղաղությունը առանց Բաքվի եւ Երեւանի դիրքորոշումների, ինչպես նաեւ տեղում իրականության համապարփակ դիտարկման, ոչ մի լավ բանի չի հանգեցնի, ընդհակառակը դա կստեղծի լարվածության եւ հակամարտության պոտնեցիալ էսկալացիայի պոտենցիալ ռիսկեր»:
Միրզոյան Արոն որոշեց դրան պատասխանել, թե՝ «Իմ ռուսաստանցի գործընկերը ներկայացրել է Ռուսաստանի Դաշնության տեսլականը, ես կարող եմ ներկայացնել ՀՀ տեսլականը, որը այս դեպքում տրամագծորեն տարբերվում է, մենք շահագրգռված ենք Ադրբեջանի հետ շուտափույթ եւ համակողմանի խաղաղութան կնքմամբ»: Մեկ բանում Արոն ճիշտ է. իհարկե, այս հարցում Ռուսաստանն ունի իր շահերը: Բայց, եթե Օմեգայի տրամաբանությամբ, «շուտափույթ խաղաղության պայմանագիրը», այսպես ասած, այնքան էլ չի համապատասխանում Ռուսաստանի շահերին, բայց Հայաստանը «շահագրգռված» է, ուրեմն խոսքը կոնկրետ ի՞նչ շահերի մասին է, ինչի՞ն են դեմ ռուսները, եւ ինչի՞ն են այդպես վազում Արոն ու Նիկոլը:
Թե որն է ռուսական շահ ասվածի էությունը, մասնավորապես` կոմունիկացիաների հարցում, բոլորն են հասկանում. աշխարհաքաղաքական վերահսկողություն Մեղրիի հատվածում, որը կբացառի այստեղ թուրքական կամ արեւմտյան եւ անգամ իրական վերահսկողությունը:
Հաջորդը, որ ռուսական, թուրքական եւ արեւմտյան շահից զատ, մեր գոտում, դա Իրանի շահն է, որի մասին, ի դեպ, նախօրեին խոսեց նաեւ Հայաստանում Իրանի դեսպան Մեհդի Սոբհանին, եւ թող տարօրինակ չթվա՝ New York Times-ին տված հարցազրույցում: Ըստ դեսպանի, Ռուսաստանն ու Իրանը Հարավային Կովկասում տարբերվող շահեր ունեն, ավելի ճիշտ. «Մենք որոշ տարաձայնություններ ունենք եւ որոշ համընդհանուր շահեր։ Դա չի նշանակում, որ մենք դաշնակից ենք»:
Արեւմտյան շահ ասվածն էլ այս պահին դեռ հասկանալ է պետք. ԱՄՆ-ում իրավիճակի խորքային փոփոխություն է տեղի ունենում, եւ մեծ հարց է, թե այն քաղաքական ուղղությունը, որն առաջ էր տանում հեռացող վարչախումբը, որի պահանջով էլ Նիկոլը կանգնեցրեց նոյեմբերի 9-ի ու դրան հաջողող 2021թ. հունվարի 11-ի մոսկովյան պայմանավորվածությունների գործընթացը, Թրամփի օրոք ինչ տեսք կունենա:
Ահա այս տարաբնույթ շահերից ո՞ր մեկի հետ է համընկնում Արոյի ակնարկած «Հայաստանի շահ» ասվածը, հաշվի առնելով, որ այս գլոբալ մասշտաբի համատեքստում բոլորին դեմ գնալու եւ սեփական խաղը կառուցելու տարբերակը հեքիաթների դաշտում է, ինչքան էլ որ Նիկոլը շարունակի գեղեցիկ ճառեր կարդալ ԱԺ ամբիոնից պետության եւ պետականության թեմաներով: Առավել եւս, որ խնդիրն իրականում վերաբերում է պարզագույն հարցի. եթե երկաթուղի գործարկվի, այն պետք է, չէ՞ ինչ-որ տեղ տանի: Ասենք, այդ ինչ-որ տեղն էլ է ակնհայտ՝ Ադրբեջանից՝ Նախիջեւան, որից այն կողմ արդեն Ադրբեջանն է որոշելու, թե դեպի ուր է այդ երկաթուղին տանելու. եթե Նիկոլենք խոսում են «պետությունների սուվերեն իրավունքներից», ապա Նախիջեւանից երկաթուղու շարունակությունը հենց Ադրբեջանի սուվերեն իրավունքն է: Կարո՞ղ է Նիկոլը պահանջել, որ պետք է տանի Հայաստան եւ Իրան, ո´չ: Կարո՞ղ է պահանջել, որ այն դեպի Թուրքիա չտանի. էլի ո´չ: Եթե միայն դա հստակ սահմանված չէ «խաղաղության պայմանագրով: Իսկ եթե ֆիքսված չէ, եւ հետո Նախիջեւանից երկաթուղին գնա միայն Թուրքիա, եւ Հայաստանը որոշի փակել Մեղրին, ապա դա կդառնա պայմանագրի խախտում՝ Ալիեւի համար պատերազմի առիթով հանդերձ: Հաջորդը. կարո՞ղ ենք մտածել, որ Նիկոլը համոզել է, ստիպել է, խնդրել է Ալիեւին, եւ նա էլ համաձայնել է, որ Նախիջեւանից այս կողմ երկաթուղու ընթացքի հարցը պետք է մանրամասնվի «խաղաղության պայմանագրում»: Առնվազն քիչ հավանական է: Առավել եւս, որ եթե հրաժարվում են նոյեմբերի 9-ի տարբերակից, որը ենթադրում է ոչ թե Մեղրիի, այլ բոլոր կոմունիկացիաների գործարկում, ապա չկա որեւէ երաշխիք, որ այդ պայմանագրում միայն Մեղրիի գիծը չի սահմանված՝ Ալիեւի վրա չդնելով որեւէ պարտավորություն:
Եթե այս տարբերակը չէ, ապա երկաթուղու գործարկումը, այսինքն՝ սրա հետ կապված «Հայաստանի շահ» ասվածն ինչ-որ ձեւով կկպնի ռուսական, կամ որ ավելի քիչ իրատեսական է գործնական կիրառման տեսանկյունից, իրանական շահ ասվածի հետ՝ այս պահին ամերիկյան շահ ասվածի անորոշությունը հաշվի առնելով: Բայց երբ Արոն ԱԺ ամբիոնից հայտարարում է, թե՝ մենք պետք է շտապենք, ապա դա առաջին պլան է բերում հենց «Զանգեզուրի միջանցքի» տարբերակը:
Ու հաշվի առնելով, որ ներկա փուլում ռուս-ադրբեջանական հարաբերություններում նկատվում են բավականին սուր հակասություններ, ապա միանգամայն իրատեսական տարբերակ է դառնում, որ Ալիեւն ու Նիկոլը տեւական ժամանակ տարաբնույթ խաղերով, այդ թվում՝ Մոսկվայի «փշի-փշի անելով», իրականում տակից առաջ էին տանում թուրքական նախագիծը: