ՍՏԵՂԾՎՈ՞ՒՄ Է ՆԱՏՕ-ԻՆ ԱՅԼԸՆՏՐԱՆՔ ԴԱՐՁՈՂ ՌԱԶՄԱԿԱՆ ԴԱՇԻՆՔ
ՎերլուծությունԱյն, որ ՌԴ-ի շուրջ հատկապես վերջին ժամանակներս նկատվող, այսպես ասենք, ռազմական ուղղվածության զարգացումներն իրոք Թուրքիային լուրջ մտածելու առիթ տալիս են, մեկ այլ դետալ եւս եկավ հաստատելու (Տե´ս նաեւ https://iravunk.com/irav/?new_post&l=am):
Չէ, խոսքը միայն ուկրաինական ռազմաճակատի մասին չէ, թեեւ այստեղ էլ շատ լուրջ գործընթացներ այս պահին ընթանում են, եւ սպասելի է, որ ամենամոտ ժամանակներս դրանք էլ ավելի ցցուն կդառնան: Այս պահին խոսքը մեկ այլ գործընթացի մասին է, որը կարճաժամկետ հատվածում կարող է վերածվել, առանց չափազանցության, համաշխարհային նշանակության երեւույթի:
Այսպես, ինչպես օրերս հայտնի դարձավ, Պուտինը Պետդումայի հաստատմանն է ներկայացրել ԿԺԴՀ-ի հետ «Համապարփակ ռազմավարական գործընկերության համաձայնագիրը»: Այս փաստաթուղթը մեզ համար հետաքրքիր չէր լինի, եթե հաշվի չառնենք, որ հաստատվեց դրա դրույթներից մեկը, որի մասին ավելի վաղ տեղեկացրել էինք (https://iravunk.com/?p=295399&l=am): Այն է՝ այդ պայմանագրի կետերից մեկով Ռուսաստանն ու Հս.Կորեան պարտավորություն են ստանձնել` պատերազմի դեպքում իրար ռազմական օգնություն ցուցաբերել:
Այսպես, ըստ հայտնի դարձած տեքստի, համաձայնագրի 4-րդ հոդվածը սահմանում է. «Եթե Կողմերից մեկը ենթարկվի զինված հարձակման որեւէ պետության կամ մի քանի պետությունների կողմից եւ այդպիսով հայտնվի պատերազմական իրավիճակում, մյուս Կողմն անմիջապես կապահովի ռազմական եւ այլ օգնություն…»: Ավելին, մի շարք փորձագետներ արդեն հասցրել են այն նմանեցնել եւ համեմատության մեջ դնել ՆԱՏՕ-ի կանոնադրության, ավելի կոնկրետ՝ դրա հայտնի 5-րդ հոդվածի հետ, որը շարադրված է այսպես. «Պայմանավորվող կողմերը համաձայնում են, որ Եվրոպայում կամ Հյուսիսային Ամերիկայում իրենցից մեկի կամ մի քանիսի վրա զինված հարձակումը կհամարվի հարձակում իրենց վրա որպես ամբողջություն եւ, հետեւաբար, համաձայնում են, որ այն դեպքում, երբ նման զինված հարձակում տեղի ունենա, նրանցից յուրաքանչյուրը… օգնություն կտրամադրի ենթակա պայմանավորվող կողմին` անհապաղ իրականացնելով այնպիսի անհատական կամ համատեղ գործողություններ, որոնք անհրաժեշտ են համարվում, ներառյալ զինված ուժի կիրառումը…»:
Փորձագետների գնահատմամբ. «Այսինքն՝ ՆԱՏՕ-ի երկրները կմտածեն, մինչեւ գործելը եւ կանեն այն, ինչ անհրաժեշտ են համարում։ Իսկ զինված ուժի կիրառումը գործողությունների ընդամենը տարբերակներից է, այլ ոչ միակ պայման: Ի տարբերություն ՌԴ-ի եւ ԿԺԴՀ-ի միջեւ պայմանագրի, որը միանշանակ սահմանում է` «անմիջապես կապահովի ռազմական եւ այլ օգնություն», ոչ մի մտածել, ոչ մի երկընտրանք»:
Իրականում, մեր խնդիրը չէ հաշվարկել, թե ռազմական տեսանկյունից որն է ավելի լավը կամ վատը: Պարզապես, երբ փորձագետները երկու երկրների միջեւ կնքված պայմանագիրը համեմատության մեջ են դնում մի ամբողջ Դաշինքի գործունեության պայմանագրի հետ, ապա դա արդեն շատ հետաքրքիր հարցեր է առաջ քաշում: Այդ թվում՝ սա չի՞ նշանակում, որ ՌԴ-ի եւ ԿԺԴՀ-ի հարաբերությունները հասել են ռազմական դաշինքի մակարդակի: Առավել եւս, որ ՌԴ-ի հետ մեկտեղ այստեղ պետք է հասկանալ նաեւ Բելառուսին: Բայց սա էլ վերջը չէ. թեեւ պաշտոնապես դեռ չի հաստատվում կամ հերքվում, սակայն մասնագետներն ակնարկում են, որ նման դրույթ կա նաեւ ՌԴ-ի եւ Իրանի հետ կնքվելիք համանման պայմանագրում, որը, ըստ ամենայնի, կստորագրվի Կազանում: Այդ դեպքում, թեեւ ընդհանուր դաշինքի մասին խոսք չկա, բայց ստացվում է նման պատկեր. եթե, օրինակ, Իրանը մտնի պատերազմի մեջ, ապա նման պայմանագրի առկայության դեպքում Ռուսաստանն էլ է պարտավոր` «անմիջապես կապահովի ռազմական եւ այլ օգնություն», եւ դրանով ինքն էլ կմտնի պատերազմի մեջ: Եթե Ռուսաստանը մտավ (Բելառուսին չմոռանանք), ապա մյուս՝ ԿժԴՀ-ի հետ պայմանագրով՝ վերջինս եւս պետք է «անմիջապես ապահովի ռազմական օգնություն»: Այսինքն, չկա նման պաշտոնական դաշինք (կամ դեռ չկա), բայց նման դաշինքային մեխանիզմներ աշխատում են:
Այստեղ նաեւ այլ հարց է ծագում՝ իսկ կա՞ն այլ երկրներ, որոնց հետ եւս Մոսկվան կարող է նման պայմանագիր կնքել: Օրինակ, Չինաստանի հետ ռազմական հարաբերությունների թեման, որը նաեւ նախօրեին քննարկեցին երկու երկրների պաշտպանության նախարարները, այդ կետին որքանո՞վ են մոտենում: Ու չմոռանանք, որ խոսում ենք այնպիսի հինգ երկրների մասին, որոնց համատեղ ռազմական պոտենցիալը եթե անգամ չի գերազանցում, ապա առնվազն համադրելի է ՆԱՏՕ-ի պոտենցիալի հետ: Ընդ որում, մարտունակության հարցում միանշանակ գերազանցում են: Հինգից չորսն այս պահին էլ ունի միջուկային զենք, մեկն էլ՝ հարցական է:
Այսինքն, հարցն այս դաշտում է՝ ստեղծվո՞ւմ է ՆԱՏՕ-ին այլընտրանք դարձող ռազմական դաշինք: Եթե այո, եւ շատ բան է այդ մասին խոսում, ապա Թուրքիան այստեղ պետք է հաշվի առնի, որ այդ նոր դաշինքն իր անմիջական սահմանակիցն է՝ բխող ամեն ինչով հանդերձ: